راه تشخیص عسل طبیعی با سوزاندن

راه و روش تشخیص عسل طبیعی با حرارت کبریت و سوزاندن

روش تشخیص عسل طبیعی با کبریت از طریق حرارت و سوزاندن یکی از راه های معرفی شده در جامعه است که به شکل های مختلف آموزش داده میشود. در ابتدا نحوه تشخیص عسل طبیعی با کبریت را بررسی کرده و در ادامه میزان دقیق بودن این آزمایش را بررسی میکنیم.


وجود تنوع تعاریف از عسل خوب و با کیفیت و همچنین اهمیت عسل در مناطق فرهنگ ها و ادیان و حتی علوم طب قدیم باعث شده افسانه ها تعاریف متعددی از عسل خوب شکل بگیرد.

    عسل، شهد و ماده مترشحه محتوی قند گیاهان است که توسط زنبور عسل جمع‌آوری شده، تغییر حالت داده و در شان عسل ذخیره می‌گردد.

و همچنین در آکسفورد چنین تعریفی آورده شده‌است: یک مایع شیرین قهوه ای مایل به زرد چسبناک ساخته شده توسط زنبورها و حشرات دیگر از شهد جمع‌آوری شده گلها. منبع

همین اهمیت و تعاریف متفاوت منجر به شکل گیری افسانه های عجیبی درباره عسل خوب در ذهن مردم شده است.

تشخیص عسل طبیعی با کبریت

راه تشخیص عسل طبیعی با کبریت
راه تشخیص عسل طبیعی با کبریت

در این روش تشخیص عسل طبیعی با کبریت نقل میشود که ابتدا یک پنبه را به مقداری از عسل مورد نظر آغشته نمایید و سپس با کبریت آن را مستقیما حرارت دهید. اگر پنبه آتش گرفت عسل طبیعی است و اگر نه به علت داشتن آب  در عسل تقلبی است! البته بعضا در منابع غیر فارسی به این نکته اشاره شده که اگر عسل نسوخت نشانه طبیعی بودن است.

تشخیص عسل طبیعی با کبریت حقیقت ندارد

در تست عسل طبیعی با سوزاندن بصورت خلاصه اگر ویدئوهای مختلفی که تولیدکنندگان عسل آن را نشر داده اند بررسی کنید نه نکته ای علمی و یا سندی برای اعتبار این روش معرفی نشده است.

همانطور که گفته شد در تست عسل با چوب کبریت تمام سند آموزش دهندگان این است که عسل تقلبی به علت داشتن آب و ترکیب های قندی، آب موجود در آن باعث خواهد شد نسوزد! (در برخی موارد میگویند که بخاطر مواد مصنوعی میسوزد!) اما در روش دیگری که معروف است: باید سر چوب کبریت را به عسل آغشته کنید: اگر پس از چند دقیقه خواستید چوب کبریت را روشن کنید، اتش نمیگیرد چرا که رطوبت آب اضافه شده به آن باعث جلوگیری از سوختنش میشود!

سوغات اُشترانکوه

اما درباره میزان رطوبت (آب) موجود در عسل طبیعی باید گفت: بین 15 الی 20 درصد عسل بصورت طبیعی از آب تشکیل شده است. اساسا تنوع در روش های تقلب امکان شناخت عسل اصل را از عسل تقلبی با چنین روش های گرفته است.

تشخیص عسل تقلبی
تشخیص عسل تقلبی از عسل اصل با چوب کبریت یا سوزاندن ممکن نیست

تشخیص عسل تقلبی با کبریت واقعیت ندارد و اگر تولید کننده ای این موضوع را برای شما سند قرار داد می توانید به همان استناد او را فردی (حداقل بی اطلاع) از زنبورداری و تولید عسل طبیعی و تقلبی بدانید!

بصورت جداگانه و مفصل انواع روش های تشخیص عسل طبیعی و تقلبی را در این مقاله معرفی کرده ایم.

تجربه یا اطلاعات خود را درباره روش های تشخیص عسل طبیعی و تقلبی مخصوصا با استفاده از اتش زدن یا سوزاندن با دیگران به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *