روز جهانی زنبور عسل و گرده افشان ها

روز جهانی زنبور عسل (گرده افشانها) 2020 و مشکلات اساسی زنبور و عسل!

ترجیح دادم بجای تبریک و قدردانی از الطاف وزیر که موهبتشون شامل حال زنبورداران شده و نامه ای خطاب به این قشر نوشتن اند، نامه ای خطاب به:
“زنبورداران – کشاورزان – مردم – اندک دلسوزان باقی مانده!” بنویسم. اما قبل از این به بخشی از مطالبی که به مناسبت همین روز در سایت سازمان ملل منتشر شده توجه کنید:

حیات همه ما به زنبورعسل وابسته است

زنبورها و سایر گرده افشان ها مانند پروانه ها، خفاش ها و مرغهای مگسخوار به طور فزاینده ای در معرض تهدید فعالیت های بشر قرار دارند.

با این وجود گرده افشانی یک فرآیند اساسی برای بقای اکوسیستمهای ما است. تقریباً 90٪ از گونه های گیاهان وحشی جهان کاملاً یا حداقل تا حدودی به گرده افشانی این موجودات وابسته هستند، به علاوه بیش از 75٪ محصولات غذایی جهان و 35٪ از زمین های کشاورزی جهانی. نه تنها گرده افشان ها به طور مستقیم در امنیت غذایی نقش دارند، بلکه آنها برای حفظ تنوع زیستی نیز مهم هستند.
سازمان ملل برای افزایش آگاهی از اهمیت گرده افشان ها، تهدیدات با آنها و سهم آنها در توسعه پایدار، 20 می را به عنوان روز جهانی زنبور عسل تعیین کرد.

هدف تقویت اقدامات با هدف حمایت از زنبورها و سایر گرده افشان ها است که به طور قابل توجهی در حل مشکلات مربوط به عرضه جهانی غذا و رفع گرسنگی در کشورهای در حال توسعه کمک خواهد کرد.

همه ما به گرده افشان ها وابسته ایم و بنابراین نظارت بر کاهش آنها و متوقف کردن از بین رفتن تنوع زیستی بسیار مهم است.

همین الان باید کاری کنیم!!!

زنبورها مورد تهدید قرار گرفته اند. به دلیل اثرات انسانی میزان انقراض گونه های موجود 100 تا 1000 برابر بیشتر از حد معمول است. نزدیک به 35 درصد گرده افشان های بی مهره ، به ویژه زنبورها و پروانه ها، و حدود 17 درصد گرده افشان های مهره داران ، مانند خفاش ها، در سطح جهان با انقراض روبرو هستند.

اگر این روند ادامه یابد محصولات مغذی مانند میوه، آجیل و بسیاری از محصولات گیاهی به طور فزاینده ای با محصولات اصلی مانند برنج، ذرت و سیب زمینی جایگزین می شوند و در نهایت منجر به رژیم غذایی نامتعادل نیز می شوند.

شیوه های کشاورزی فشرده، تغییر کاربری اراضی، تکثیر محصول، سموم دفع آفات و درجه حرارت بالاتر در ارتباط با تغییر آب و هوا همه مشکلات جمعیت زنبور عسل و به تعبیر افزایش کیفیت مواد غذایی ما را افزایش می دهد.

مطالب فوق بخشی از مقاله ای بود که در سایت سازمان ملل با عنوان We all depend on the survival of bees درج شده بود که برای شما ترجمه کردم تا بیشتر متوجه شوید که چقدر به این موجود ریز که (زنبورهای عسل) که بیشترین سهم گرده افشانی را دارند وابسته ایم.

چگونه می توانیم کارهای بیشتری انجام دهیم؟

  •     کاشت مجموعه متنوعی از گیاهان بومی که در زمانهای مختلف سال گل می دهند.
  •     خرید عسل خام از کشاورزان محلی؛
  •     خرید محصولات از مراکز دائمی عرضه محصولات کشاورزی؛
  •     اجتناب از سموم دفع آفات، قارچ کش ها یا علف کش ها در باغ های خود.
  •     محافظت از قلمرو زنبورهای عسل در صورت امکان؛
  •     حمایت از کندو؛
  •     با گذاشتن یک کاسه آب، مثل یک چشمه جاری آب برای زنبورهای عسل درست کنید.
  •     کمک به پایداری اکوسیستم های جنگلی.
  •     با به اشتراک گذاری این اطلاعات در جوامع و شبکه های اجتماعی خود ، آگاهی پیرامون ما را افزایش می دهد. افول زنبورها همه ما را تحت تأثیر قرار می دهد!

به عنوان زنبوردار یا کشاورز

  •     کاهش یا تغییر سموم دفع آفات؛
  •     متنوع سازی هر چه بیشتر محصولات کشاورزی، و / یا کاشت محصولات جذاب در اطراف زمینه؛
  •     ایجاد پرچین

به عنوان دولت ها و تصمیم گیرندگان توسط:

  • تقویت مشارکت جوامع محلی در تصمیم گیری، به ویژه افراد بومی، که اکوسیستم ها و تنوع زیستی را می شناسند و به آنها احترام می گذارند.
  • اجرای اقدامات استراتژیک ، از جمله مشوق های پولی برای کمک به تغییر
  • افزایش همکاری بین سازمان های ملی و بین المللی ، سازمان ها و شبکه های دانشگاهی و پژوهشی برای نظارت و ارزیابی خدمات گرده افشانی.

اطلاعات بیشتر برای حمایت از گرده افشان ها و محیط زیست

زندگی به سبک زنبوردار کوچ رو
زندگی به سبک زنبوردار کوچ رو زیر چادر

چالشها و مشکلات اساسی حوزه زنبورعسل و محصولات آن

زنبوردار گرامی

بزرگترین چالش امروز زنبورداری ایران استفاده غلط از دارو، آنتی بیوتیک، مکمل و… همانطور که حتما میدانید عسل به واسطه امکان جذب این مواد (چه داروی شیمیایی و چه ارگانیک!) به هیچ عنوان توصیه نمیشود حتی از بهترین داروهای مورد تایید انواع سازمانهای ناظر و… در زمان جریان شهد طبیعت و زمان برداشت عسل طبیعی از این موارد شود

کشاورز محترم

واقعا سالهاست که اثر زنبورعسل در افزایش محصولات و بهره وری به اثبات رسیده! پس برای افزایش سلامت محصولات خود و همچنین اثربخشی حضور زنبوردار در محیط کشتزار و مزرعه یا باغ شما، حتما با زنبوردارها زمان سم پاشی خود را اطلاع دهید! سم پاشی میبایست بعد از شکوفه دهی صورت پذیرد که کمترین آسیب را به زنبور و محصول شما وارد کند! در کشورهای توسعه یافته کشاورزان و باغدارها و… برای حضور کمپ زنبورستان در مجاورت باغ خود باید هزینه ای بپردازند که بخش مهمی از درآمد زنبوردار را منجر میشود. علت این موضوع چیست؟؟

هموطن گرامی

اگر سراغ خرید عسل طبیعی هستید به مستندات ارائه شده زنبوردار دقت کنید یا فقط به او اعتماد کنید و نیازی نیست او را مثل مامور CIA بازپرسی کنید. اگر کسی وجدان کاری داشته باشد، تولید عسل را به درستی انجام داده و اگر خبری از وجدان در آن شخص نباشد سوالهایی مانند اینکه “حالا واقعا شکری نیست؟ دیگه مگه عسل طبیعی هم وجود داره؟ و…” تنها باعث میشود که افرادی که سالم و پاک فعالیت میکنند آزرده و از ادامه روال درست نا امید بشوند.

اگر میخواهید بزرگترین در دل زنبورداران را که بسیار شنیده ام بدانید چیست، باید بدانید این است که میگویند: “چه فایده! عسل با این همه زحمت درست کنیم آخر نه میتونیم بفروشیم و تهش بمون میگن عسلت شربته و آب شکره!

مورد مهم این است که تا زمانی که مردم از خرید محصولات بی کیفیت دست نکشند، محصول با کیفیت وارد بازار نمیشود. آیا میدانید مهمترین دلیل عدم برخورد قاطع با تولید کنندگان عسل تقلبی چیست؟ این است که میگویند اگر جلوی عرضه این عسل ها گرفته شود قیمت عسل در بازار بالا میرود! پس باید بدانید که تا زمانی که نخواهید واقعا آبلیموی طبیعی، روغن سالم و عسل برای مصارف درمانی هزینه عادلانه ای (هم برای تولید کنند و هم برای مصرف کننده) بپردازید باید آبلیموی کاه و روغن پالم و عسل بدون دخالت زنبور مصرف کنید.

و حرف آخرم خطاب به دلسوزان باقی مانده در علم زنبورداری

برای حفظ زنبورداری ایران چند کار لازم است:

  • ارائه آموزش های آکادمیک و معتبر بصورت مرجع برای مقابله با آفات و… با استانداردهای بین المللی یا اروپایی. چرا که آموزشهای سلیقه ای منجر شده دلالها در پوشش های مختلف دولتی و شخصی و شرکتی هرزمان تریبون و قدرت میگیرند فلان دارو را معتبر و معرفی میکنند، چرا؟ چون خودشان وارد کننده این داره هستند.
  • تعیین استاندارد سلیقه ای و سیب سلامت و… تنها باعث شده زنبوردار خورده پا نتواند محصولش را معتبر کند و زنبورداران (دلال و خریداران) صنعتی که فقط به فکر تامین محصول و پر کردن ردیف طبق های فروشگاه رفاه و افق کوروش و… هستند فقط میتوانند تمام مجوزها را دریافت کنند.
وزیر جهادکشاورزی
نامه وزیر جهاد کشاورزی به مناسبت روز جهانی زنبور

بنده به سهم خود چند شکل را مطرح و چند راه حل دادم. نه شخص تاثیر گذاری هستم و نه علاقه به پیوستن به باند و مجموعه و گروه های دولتی و شخصی و شرکتی دارم. اما آینده برایم مهم است. نظر شما چیست؟ چه کاری برای حل معضلات ذکر شده میتوان انجام داد؟

نوید رضایی 31 اردیبهشت 99

۲ در مورد “روز جهانی زنبور عسل (گرده افشانها) 2020 و مشکلات اساسی زنبور و عسل!”

  1. سلام خدا قوت
    بنده واقعا عسل طبیعی میخوام
    و واقعا دیگه نمیدونم چطوری باید اعتماد کنم
    از خوی عسل وحشی هوردن چند سال قبل واقعا نوک زبون آدم نیش میزد .یه چیزی اول ته گلو حس میشد و واقعا عالی بود

    1. سلام دوست گرامی، عدم نظارت درست و عدم تست محصولات زنبوردار باعث باز شدن فضا برای افراد سودجو شده و تنها دو دسته در این بین ضرر میکنند، تولید کنندگان محصولات باکیفیت و نیازمندان به عسل طبیعی. با عرض احترام؛ مشخصاتی که میفرمایید ارتباط مستقیمی با کیفیت عسل به هیچ عنوان ندارد و یک عسل بد یا حوب میتوناد این مشخصات را داشته باشد. موفق و سلامت باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *