آیا عسل طبیعی شکرک میزند؟

آیا عسل طبیعی شکرک میزند؟ آیا عسل قلابی رس میبندد؟

آیا عسل طبیعی شکرک میزند؟

شکرک زدن عسل یکی از مباحث پر اختلاف در اذهان عمومی جامعه است. توجه  یکی از هفت رازی که باید هنگام خرید عسل طبیعی (مخصوصا برای مصرف درمانی) بدانید را امروز فاش میکنیم:
⚠️ این موضوع را به عزیزانتان آموزش دهید تا کاسبان ناپاک از عدم اطلاعتان سو استفاده نکنند:

آیا عسل رس بسته یا شکرک زده طبیعی است یا تقلبی؟

در بین افراد مختلف جامعه دیدگاه های بسیار متنوعی درباره شکرک یا رس بستن عسل وجود دارد که متاسفانه اکثرا غلط میباشد!

مدتی رایج شده که عسل رس بسته (شکرک زده) عسل طبیعی و باکیفیت است و فروشندگان روی این موضوع مانور میدهند! و برای افزایش فروش از این ترفند استفاده میکنند که ما عسل خام (درباره اصطلاح عسل خام بیشتر صحبت خواهیم کرد) است و در نتیجه میخواهند با شکرک زدن عسل ثابت کنند که عسلشان طبیعی است.
گروه دوم کسانی هستند که چون عسل شکرک بسته پس درنتیجه زنبور عسل توسط شکر تغذیه شده است و در نتیجه عسل کیفیت ندارد و یا عسل شکری و تقلبی است. و در ایام گذشته این نظریه ترفداران بسیار بیشتری داشت و رایج بود که عسل طبیعی رس نمیبندد(و شکرک نمیزند)!
اما بلاخره عسل طبیعی شکرک میزند یا خیر؟

آیا عسل طبیعی رس میبندد؟

این ویدئو را ببینید چرا عسل شکرک میزند؟ آیا فقط عسل طبیعی خوب شکرک میزند یا عسل بد هم شکرک میزند؟ آیا از طریق شکرک زدن میتوان به اصل بودن و خوب و بد بودن عسل پی برد؟

آیا عسل طبیعی خالص و خوب شکرک میزند؟ فرق رس بستن و شکرک چیست؟

???? واقعیت را بدانید:

✅ واقعیت این است: عسلی که تحت هیچ شرایطی شکرک نزند، (به احتمال زیاد) عسل نیست و زنبور در تولید آن دخالتی نداشته!!! یا اگر هم باشد به دلایلی (که بعدا اشاره خواهیم نمود) خواص درمانی خودرا از دست داده! اما این جمله را به تمام عسل ها نمیتوان نسبت داد. عسل تعدادی از گیاهان بسیار دیرتر شکرک میزند.

برای بررسی چند نمونه عسل طبیعی دارای ضمانت تایید کیفیت در آزمایشگاه های مورد تایید استاندارد و علوم پزشکی و خرید عسل طبیعی روی این لینک کلیک کنید.

دکتر یارقلی: آیا عسل طبیعی شکرک میزند؟

نظر دکتر یارقلی متخصص طب سنتی در پاسخ به این سوال که آیا عسل طبیعی شکرک میزند؟ توضیحاتی را درباره انواع شکرک یا اصطلاحا رس بستن عسل اشاره کرده اند:

نظر دکتر یارقلی درباره شکرک زدن عسل یا رس بستن خیلی دقیق نیست.

علت شکرک زدن عسل چیست؟

شکرک زدن عسل به علت فاکتورهای موجود در عسل صورت میپذیرد که گلکز و فرکتز و ساکارز و دیاستاز و… نام دارند. دیاستاز ماده و آنزیم هایی است که زنبور عسل به عسل می افزاید و اگر عسل در هیچ شرایطی شکرک نزند تقریبا میتوان گفت که این فاکتور مهم و شفا بخش در عسل وجود ندارد و یا در واقع راحت تر میتوان گفت که اصلا عسل نیست. درباره دیاستاز در مقاله ای جدا بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آیا عسلی که شکرک میزند طبیعی است؟

آیا عسل طبیعی رس میبندد یا شکرک میزند؟
آیا عسل طبیعی رس میبندد یا شکرک میزند؟

پاسخ قطعی این سوال هم خیر میباشد. نمیتوان گفت که عسلی اگر شکرک زده یا در اصطلاح رس بست طبیعی است.

بلاخره نتیجه چی شد!!!

پاسخ نهایی:

رس بستن خاصیت تمامی مواد اشباع از قند است. عسل طبیعی تقریبا 80 درصد از قندهای مختلف تشکیل شده است.

نه میتوان گفت اگر عسل شکرک میزند طبیعی است و نه میتوان گفت اگر شکرک نزد طبیعی است. ولی میتوان گفت عسلی که شکرک میزند میتواند عسل طبیعی باشد اما هنوز احتمال تغذیه شدن زنبور عسل بصورت غیر طبیعی وجود دارد.

همچنین میتوان گفت که عسل اگر در هیچ شرایطی شکرک نزند به احتمال زیاد مشکلی دارد چرا که عسل تولید شده از اکثر گیاهان نهایتا طی سال دوم یا سوم رُس میبندد. پس به احتمال زیاد ماده ای که رُس نبندد یا عسل نیست یا در اصلاح مرده و خواص درمانی خود را از دست داده است. معمولا عسل های فروشگاهی چنین خاصیتی را دارد. (با این حال نمیتوان با قطعیت گفت که عسل طبیعی حتما حتما باید رس بزند)

حتی نوع رس بستن عسل به شدت به شهد گیاهان تشکیل دهنده آن وابسته است و حتی رُس بستن بصورت دانه های زبر یا نرم مثل روغن حیوانی! نمیتواند نشانه خاصی باشد!

نوید رضایی

چرا برخی از عسل ها اصلا شکرک نمیزند؟

با توجه به اینکه اکثر جامعه تصور میکنند که “اگر عسل شکرک میزند پس در نتیجه تقلبی است”، فروشندگان عسل کاری میکنند که عسل دیگر شکرک نزند. در فرایندی به نام رس گیری یا رس کشی. این فرایند معمولا باعث از بین رفتن فاکتور دیاستاز شده و خاصیت درمانی عسل را از بین میبرد.

یکی از دلایل شکرک نزدن عسل هایی که در انواع فروشگاه ها و سوپر مارکت ها فروخته میشود و تا به حال کسی ندیده شکرک بزنند همین موضوع است!

از هرکسی عسل میخرید اگر خواست شما را با موضوعات بالا فریب دهد، مراقب باشید که این آدم دروغ گو یا در حالت بهتر بی اطلاع می باشد.  دروغ گو ممکن است کوچکترین ارزشی برای سلامت شما قائل نباشد. در اولین تصویر این مقاله آموزشی میبینید که یک فروشنده عسل مدعی شده عسل او چون شکرک میزند تضمینی است برای اینکه کیفیت عسل بالا است و طبق بررسی که با هم انجام دادیم آموختیم که ضرورتا چنین چیزی صحت ندارد. (جهت جلوگیری از تخریب این شخص اسم و آدرس مخدوش گردیده است)

آیا عسل طبیعی رس (شکرک) می زند؟

عسل طبیعی هم میتواند رس بزند هم ممکن است رس یا شکرک نزند. در این تصویر دو نمونه عسل در دست نوید رضایی است که از یک نوع و یک برداشت است. عسل مذکور تایید استاندارد را دریافت کرده و تحت نظارت ایشان تولید شده. اما یک نمونه از آن به علت شرایط محل نگهداری رس بسته و نمونه دیگر که دقیقا از همان عسل است بدون هیچ دستکاری رس نبسته.
عسل سوغات اشترانکوه

آیا میتوان گفت که رس یا شکرک زدن عسل نشانه این است که زنبورعسل شکر خورده؟

خیر به هیچ عنوان این نظر صحیح نیست.

آیا رس یا شکرک زدن طبیعی بصورت دانه های سفت است یا بصورت خمیری شکل و نرم؟

نوع رس بستن عسل با توجه به شهد گیاهی که زنبور از آن تغذیه شده متفاوت است و به هر دو صورت یافت میشود. اما در اکثر موارد بصورت دانه های نرم است.

آیا رس یا شکرک زدن از پایین ظرف عسل شروع میشود یا از بالا؟

با توجه به تغذیه زنبور عسل از شهد چه گیاهی صورت گرفته است این مورد متفاوت است.

آیا عسلی که حاصل تغذیه دستکاری شده باشد (مثلا به زنبور شکر خورانده باشند) باز هم رس میزند؟ یا نباید رس بزند؟

عسل تغذیه ای (تغذیه مصنوعی) نیز میتواند رس بزند

چرا عسل رس میزند؟

عسل طبیعی از 80 درصد ترکیب قندهای مختلف تشکیل شده است. (این درصد میتواند مقداری بیشتر یا کمتر باشد). رس یا شکرک زدن یکی از ویژگی های هر ماده اشباع از قند است.

آیا عسل طبیعی در یخچال شکرک میزند؟

عسل مجموعا رس(شکرک) میزند اما قرار دادن عسل در یخچال باعث سفت شدن آن خواهد شد و ضرورتا باعث تسریع رس بستن نمیشود. ترجیحا برای شکرک زدن عسل از دستکاری آن خودداری کنید و به روند طبیعی آن احترام بگذارید.

آیا از طریق بافت شکرک میتوان تشخیص داد عسل طبیعی است؟

سفت یا نرم بود شکرک اصلا نمیتواند معیار تشخیص طبیعی بودن است و نوع بافت شکرک به ترکیبات قندی شهد گیاهان، رطوبت منطقه تولید و عسل ، شرایط نگهداری عسل و… بستگی دارد.

کریستالیزیشن یا کریستالیزه شدن عسل

بلوری شدن یا تَبَلوُر، فرایندی است که طی آن یک بلور جامد از یک محلول، بخار یا مذاب ماده‌ای ایجاد می‌شود. تولید بلور در جداسازی و تولید بسیاری از مواد شیمیایی در صنایع مختلف کاربرد دارد. بلور یک ماده عبارتست از جهت یافتگی ذره‌ای و آرایش مولکولی و تثبیت این نظم در ماده. crystallization

پس یاد گرفتیم: هم عسل خوب کریستالیزه ، شکرک ، رس میزند و هم هر ماده اشباع دیگر این فرایند بلوری شدن را تجربه خواهند کرد.

خواص عسل رس بسته

عسل رس بسته مزیت خاصی بصورت پیشفرض به عسل رس نبسته ندارد ولی بسیار برای همراه داشتن مناسب است چرا که خاصیت آن منجر به سفت شدن آن شده و احتمال نشتی آن بسیار کم است. پس عزیزانی به دلیل مسافرت یا افت ناگهانی قند نیاز به همراه داشتن عسل دارند میتوانند عسل شکرک زده یا همان رس بسته همراه داشته باشند.

لطفا جهت افزایش آگاهی اجتماعی درباره روش شناسایی عسل طبیعی، این مطلب را به عزیزان خود اطلاع دهید و آموزش های ما را با دوستان خود از طریق لینکهای اشتراک زیر در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

۳۲ در مورد “آیا عسل طبیعی شکرک میزند؟ آیا عسل قلابی رس میبندد؟”

  1. بلاخره فهمیدم که آیا عسل اصل شکرک میزنه یا نه و ظاهرا جوابش اینه که عسل واقعی طبیعی شکرک میزنه دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره و اینکه سفت و شل بودن شکرک هم ربطی نداره به شیره نبات یا طبیعی بودنش و اینکه هرچی که شکرک زد حتما عسل نیست! درسته ؟

  2. سلام،در تمامی مطالبی که درج کردید و فیلم هایی که توش توضیح دادید که عسل خوب کدومه،واقعا اصلا مخاطب درک نکرد از صحبت های شما که در آخر عسل خوب چه عسلیه،الان به فرض مثال بنده رفتم مغازه یا از تولید کننده میخوام عسل بخرم،اون لحظه اول بایستی به چه نکات و آیتم‌هایی رجوع کنم،که بفهمم عسل خوبیه و همون لحظه از فروشنده بخرم،به نظرم مطالبی که گفتید گنگ بود و توضیح خوبی برای درک عسل خوب از بد نبود.تشکر

    1. سلام خانم عطایی؛ خیلی متشکرم که وقت گذاشتید و نظرتون رو ارسال کردید. در این مقاله قصد داریم به این سوال جواب بدیم که آیا عسل خوب شکرک میزند یا خیر.
      اما در پاسخ سوال شما بصورت مختصر: هیچ جواب کوتاه یا ساده ای وجود ندارد که شما در عرض چند دقیقه یا چند ساعت تشخیص بدهید که آیا عسل روبروی شما طبیعی است یا خیر . اساسا سوال درست تری که ما درگیر آن هستیم این عسل طبیعی، چقدر خوب است تا اینکه کلا آیا زنبور درستش کرده یا خیر. چک لیست بلند بالایی وجود دارد که با حسگرهای چشایی بویایی لامسه و… قابل اندازه گیری نیست. پس ما جدا گانه تمام ویژگی ها را آموزش میدهیم تا شما بتوانید به دانش کیفیت سنجی عسل مسلط شوید. مثلا در این مقاله سعی کرده ایم اطلاعات شما را درباره بوی عسل طبیعی بالا ببریم و به این سوال پاسخ بدهیم که بوی ترشیدگی عسل چه علتی دارد. نهایتا کیفیت سنجی عسل کاری کاملا تخصصی است که حتی به تنهایی معیار قرار دادن بسیاری از نتایج آزمایشگاهی هم نمیتواند مارا به عسل ایده آل برساند. در این مقاله برخی از ویژگی های بهترین فروشگاه عسل را مطرح کرده ایم که به شما در انتخاب محل خرید عسل کمک میکند.

  3. سلام .
    جایی خوندم که شکرک زدن از سطح شروع میشه ولی رس بستن از کف . اگه دیدین عسلتون از سطح شروع به شکرک زدن کرده پس تقلبی هست.
    آیا این مطلب درسته؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام؛ مستند و مطمئن این از صحبت های اشتباه یکی از اساتید طب سنتی هست که رایج شد و صحت و اعتبار علمی ندارد. بصورت مستند قابل رد کردن هست. موفق باشید

  4. سلام کاملا با مطلب موافقم عسل طبیعی هم شکرک میزنه و بصورت دونه های ریز فشرده میشه که روی بخار اب کتری مجدد نرم و روان میشه هرسال مقداری عسل از هلند که مهد گل و گیاه دنیاست بصورت مستقیم از مزرعه ی پرورش زنبور و کندودار تهیه میکنم بسته به نوع گیاه عسل زمان شکرک زدنش متغیره عسلی خریدم که در پرواز به ایران شکرک زد و عسلی هم بعد ۳ماه در جمع بندی مطلب شما فکر کنم شکرک زدن فاکتوری برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن عسل نمیتونه باشه

    1. ممنون از ارسال نظر؛ قطعا رس بستن (شکرک زدن یا هر چه دیگر صدایش میزنید) معیار فرعی بسیار کم اهمیتی هست و نمیشه از روی ظاهر و مشخصات فیزیکی و.. نسخه های عمومی که امروز در وب سایت ها یا شبکه های اجتماعی میبینید و میشنوید، به کمک رس بستن یا نوع و… عسل طبیعی را تشخیص داد. ضمنا سوال مهم این است. که طبیعی بودن دارای رتبه های مختلفی است و عسل های طبیعی رتبه های متفاوتی دارند.

  5. مهندس طهماسبی هستم

    با سلام خدمت دوستان عزیز بهترین مثالی که برای دوستان میتونم بزنم به زبان ساده اینه که شما اگر دقت کرده باشین شیره انگور کاملا طبیعیه وهیچ گونه قندی به مو انگور به اصطلاح نمیتوان داد ولی بعد از مدتی شکرک میزنه اگه عسل طبیعی باشه مثل شیره انگور شکرک میزنه

    1. سلام دوست گرامی. خیلی مثال قطعی نیست و همونطور که شیره شکرک میزنه ولی این اتفاق برای تولید نبات هم میوفته ولی حرف نهایی در مقاله عنوان شده. با تشکر از ثبت نظر.

  6. آقای دکتر یارقلی تخصصی در زمینه عسل ندارند و توضیحات ایشون در مورد شکرک زدن عسل کاملا اشتباه است. ارتباطی بین رس بستن و شکرک زدن و کیفیت عسل وجود ندارد. رس بستن یا شکرک زدن یک ویژگی فیزیکی محلول های اشباع از قند است و هیچ ارتباطی به کیفیت عسل ندارد.

    1. بله همونطور که در متن هم اومده و تذکر داده شده نظر ایشون جای اصلاح داره که بصورت مفصل در این مقاله اشاره شده.

    1. سلام؛ تا حد زیادی زنبوردار در کیفیت محصول موثر است ولی نهایتا حتی بهترین زنبوردارها نیز بی نیاز به تست کیفیت محصولات خود در آزمایشگاه های حرفه ای نیستند و میبایست محصولات خود را اگر میخواهند معرفی کنند حتما از قبل پارامترهای مهم آن را شناخته و تست کنند.

    1. منظور از پایین یعنی چند؟ خارج از استاندارد؟ یا نزدیک به کف تعیین شده. سایر پارامترها را نیز باید بررسی کرد و عوامل مختلفی میتواند از قبیل طبیعی و غیر طبیعی داشته باشد. که نیاز به بررسی دقیق تر هست.

  7. سلام
    برای اطمینان داشتن از عسل مرغوب باید به زنبور دار اعتماد داشته باشیم
    والا شناخت عسل بسیار مشکل است

    1. سلام دوست گرامی؛ قطعا یکی از مهترین عوامل پیش از خرید، شناخت کامل از زنبوردار هست. بسیار مناسبه ولی کافی نیست. ما حتی محصولات خودمون رو با دقیق ترین روش های شناخته شده در درجه اول برای تشخیص سطح کیفی و… تست میکنیم. نه اینکه از روال کار خودمون مطلع نباشیم یا ندونیم ولی این کیفیت سنجی جزو مهمی از روال تولید محصولات درمانی مثل عسل هست.

  8. سلام با عرض خسته نباشید واقعا ما در خرید عسل دو دل هستیم دو کیلو عسل خرید در دوهفته اول رس زد این طبیعیه بنظر شما

    1. سلام؛ در خرید عسل طبیعی نکات لازم پیش از خرید را جداگانه و مفصل توضیح داده ایم اما برای تشخیص عسل طبیعی از طریق رایج عامیانه ای مثل رس بستن میتوانید به این مقاله مراجعه کنید: آیا عسل طبیعی رس میزند؟

  9. سلام ایکاش به جای ایراد گرفتن واظهار فضل کردن اگر اطلاعاتی درباره موضوع داریم دراختیار دیگران بگذاریم باتشکر از آقا نوید عزیز

  10. انصاری امیررضا

    سلام دوست عزیز آقا نوید .مطالب و نکات خوبی را بیان کردید .ما تعدادی زنبور در کوه داریم جایی که کمتر کسی به اون دست رسی داره وحتی برای حیات وحش منطقه اونهارا در بلندای غاری با طناب صخره نوردی منتقل نموده ایم و قطعاً هیچ ماده‌ای از شکر و آب در طول سال به آنها ندادیم فقط از گیاهان اطراف که بیشتر جوان های بزرگ می باشند استفاده می کنند اما در دمای معمولا خاصی عسل‌های آنها رس می بندد.

  11. آقای شاه حسینی چیز جدیدی را نگفت حرف های شما رو خوب متوجه نشد و ایراد بیخود از همان چه که شما‌گفتید را فقط تکرار کرد واقعا حرف مسخره ایی زد،و به قول خودشان از شما اشکال اصطلاحی گرفت

  12. حمیدرضا شاه حسینی

    سلام
    واقعا خسته نباشید که هنوز معنی اصطلاحات اولیه عسل وزنبور داری رانمیدانید!
    عسل طبیعی عسلی است که توسط زنبور تولید میشود یعنی چرخه طبیعی خود را طی کرده باشد زنبور بواسطه آنچه میخورد عسل تولید کرده باشد
    اما عسلی که زنبورتولید کننده آن تغذیه مصنوعی نداشته باشدرا عصل غیر تغذیه ای میگویند
    بهتراست حداقل اول اصطلاحات رابشناسیم بعد درمورد آن صحبت کنیم

    1. سلام جناب شاه حسینی؛ شما عالم به علم زنبورداری و بنده یعنی نوید رضایی بی سواد و نا آگاه به کیفیت سنجی عسل. اما ای کاش اگر چیزی بلد بودید که ما بلد نیستیم دقیقا اشاره میکردید به همان گزاره ای که اشتباه مطرح شده تا بصورت دقیق و علمی پاسخی مناسب داده شود. چیزی که فرمودید جزو بدیهیات است. موضوع مقاله *رُس بستن یا نبستن عسل طبیعی* هست؛ که بصورت خلاصه: رس بستن یا نبستن عسل نمیتواند فاکتوری برای کیفیت سنجی عسل باشد. عسل برخی گیاهان با توجه به عناصر تشکیل دهنده گاهی زود رُس و گاهی دیر رُس است. و نهایتا حتی بافت رُس بستن عسل های گیاهان متفاوت با هم متفاوت است. اگر در این جملات نقد و سندی برای رد مطلب دارید بسیار خوشحال خواهم شد که مطلب جدید و معتبری از شما به یادگار داشته باشم.
      امیدوارم با منطق و استدلال صحبت کنیم. توفیق روزافزون

      1. از نظر دیدگاه من که درمورد عسل صحبت کردید اصلا درست نفرمودید که عسل شکرک زده خوب است یا نه ؟معنی مفهوم حرفهایتان اصلا بی فایده بود وقتی تجربه ندارید لاقل مردم را گمراه نکنید??

        1. بنده مستندات و نکات رو معرفی کردم اگر جای اشتباهی دارد شما چرا درستش را نمیگید. دقیقا درباره رس زدن جمع بندی در این مقاله اومده که اگر نقدی دارید بفرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *