روش تشخیص عسل طبیعی

راه شناخت عسل طبیعی

تشخیص عسل طبیعی از عسل مصنوعی یا عسل دستکاری شده آرزوی بسیاری از علاقه مندان به عسل است که در این مقاله میخواهیم راه تشخیص عسل طبیعی را به شما معرفی کنیم. برای تشخیص عسل طبیعی از مصنوعی روشهای زیادی معرفی شده که بعضا پشتوانه علمی برای آنها معرفی نشده است. ما با معرفی روش شناسایی عسل تقلبی امکان شناسایی عسل طبیعی را برای شما راحت تر میکنیم. این مقاله حاصل سالها تجربه در برخورد با عسل و زنبورداران مختلف است پس لطفا برای علاقه مندان به عسل طبیعی ارسال کنید.


روش های تشخیص عسل طبیعی

راه تشخیص عسل طبیعی بسیاری معرفی شده که در زیر تعدادی از آنها را نام می بریم:

تشخیص عسل طبیعی و قلابی با سوزاندن پنبه آغشته به عسل

در این روش مقداری پنبه را آغشته به عسل میکنند و سعی در آتش زدن آن مینمایند. متاسفانه این روش اثبات شده نیست و برای شناسایی عسل طبیعی نمیتوان به آن اعتماد داشت. توضیح بیشتر در روش تشخیص عسل طبیعی با کبریت و سوزاندن

تشخیص عسل طبیعی و قلابی با بررسی میزان کشش عسل و غلظت عسل

شلی یا روان بودن عسل و سفت بودن آن ربطی به کیفیت عسل ندارد و نمیتوان گفت که مثلا عسلی که سفت یا غلیظ است عسل طبیعی است

تشخیص عسل طبیعی و قلابی با کنترل رنگ عسل

عسل طبیعی رنگ مشخصی ندارد. رنگ عسل کاملا به محیط و گلی که زنبور عسل از آن تغذیه کرده بستگی دارد و طیف آن از رنگهای تیره تا رنگهای بسیار روشن گسترده است. در آموزش جداگانه به معرفی رنگ عسل با توجه به گل و سایر شرایط میپردازیم.

تشخیص عسل طبیعی و قلابی از طریق طعم عسل

طعم عسل از سایر شیرین کننده ها متمایز است ولی بازهم مثل سایر ویژگی های آن به شدت به محیط طبیعی شرایط آب و هوایی و همچنین نوع گلی که زنبور عسل از آن تغذیه کرده بستگی دارد

شناخت عسل خالص از عسل شکری با بررسی نحوه حل شدن عسل در آب

 عسل به سادگی در آب حل نمیشود و اگر یک قاشق را بالای یک ظرف آب نگهدارید تا عسل در آن بریزد عسل طبیعی بصورت نوارهایی در داخل آب روی هم جمع میشود و در زمان کوتاه اگر به حال خود رها شود حل نمیشود. توضیحات دقیق درباره این روش در تشخیص عسل طبیعی با آب سرد و گرم

تشخیص عسل واقعی با ایجاد شدن حباب در عسل هنگام ریختن در ظرف

میگویند برای شناسایی عسل خوب یا عسل طبیعی اگر وقتی در ظرف شیشه ای ریخته شود پر از حباب میشود. اما ما این مطلب را تایید یا رد نمیکنیم.

 شاید بگویید اکثر این مطالب رد شد پس چگونه میتوانیم عسل طبیعی را شناسایی کنیم؟

برای شناسایی عسل طبیعی باید دو شاخه اطلاعات مهم را یاد بگیرید:

  1. عوامل افت کیفیت در عسل
  2. روش شناسایی عسل تقلبی

 روش تشخیص عسل طبیعی – بخش اول

در این ویدیو بصورت مفصل پارامترهای مختلفی که برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی بدانید توضیح داده خواهشد شد. بخش اول از از آموزش تشخیص عسل طبیعی:

 شکرک عسل

نه عسلی که شکرک میزند تضمینی دارد که طبیعی است و نه عسلی که شکرک نمیزند. اما اگر عسل به هیچ وجه شکرک نزند احتمالا شما عسل مرده (در دیدگاه پزکشی دکتر روازاده عسل یک ماده زنده است و حرارت دادن بالای 60 درجه باعث مرگ آن میشود) یا چیزی غیر از عسل به دستتان رسیده است. که معمولا عسل های سوپرمارکتی یا صبحانه که توزیع میشود از این نوع عسل است چرا که میبینید سالها در طبقه های فروشگاه خاک میخورد اما تحت هیچ شرایطی شکرک نزده است!

آیا عسل طبیعی شکرک میزند
بیشتر بدانید: آیا عسل طبیعی شکرک میزند؟ آیا عسل قلابی رس میبندد؟

عوامل افت کیفیت عسل

باید بدانید عواملی وجود دارد که بدون تقلب، به دلایل مختلف به کیفیت عسل لطمه میزند.  عوامل محیطی که به شدت بر روی کیفیت عسلی که زنبور عسل تهیه میکند را بررسی میکنیم.

عوامل افت یا افزایش کیفیت عسل طبیعی

عوامل محیطی افت یا افزایش کیفیت عسل طبیعی

برای تهیه عسل طبیعی با کیفیت بالا در مرحله اول باید محیط طبیعی بکر برای پرورش زنبور عسل درنظر گرفته شود. هرچقدر که محل زنبورداری و کندوها از کارخانه ها و شهرها و حتی روستاها دورتر باشد و در دل طبیعت مستقر باشد بدون شک روی کیفیت عسل تاثیر مستقیم دارد.

موضوع دیگر که در کیفیت عسل موثر است نحوه مبارزه با آفات زنبور عسل است که اگر به درستی صورت نپذیرد میتواند عسل تولید شده را آلوده نماید به این علت که عسل به شدت توان جذب آلودگی را دارد و برای همین علت است که در درمان انواع بیماری ها بکار میرود. پس باید از زنبورداری عسل تهیه کرد که مهارت و اطلاعات کافی از نحوه نگهداری کندوها و زنبورهای عسل را برای بدست آوردن عسل طبیعی یا عسل ارگانیک داشته باشد.

پس برای بدست آوردن عسل طبیعی با کیفیت بالا حتما عسل را از تولیدکنندگان معتبر و زنبوردارانی که در مناطقی به دور از انواع سموم شیمیایی مشغول به پرورش زنبور عسل طبیعی هستند تهیه نمایید.

عوامل غیرمحیطی افت یا افزایش کیفیت عسل طبیعی

عوامل غیر محیطی افت کیفیت عسل به عواملی میگوییم که بدون دخالت افراد بوجود نمی آید.

مثلا فرایند رسگیری که برای جلوگیری از شکرک زدن عسل انجام میشود. از آنجایی که متاسفانه در اذهان عمومی جا افتاده که عسل خوب و عسل طبیعی رس (شکرک) نمیزند به همین خاطر طی یک فرایند حرارت دهی عسل دیگر شکرک نمیزند. اگر عسل بیش از 60 درجه حرارت ببیند باعث میشود که در اصطلاح عسل بمیرد و خاصیت درمانی خود را تا حد زیادی از دست بدهد. برای همین عسل را با آب جوش یا شیر جوش ترکیب نکنید  و صبر کنید تا دمای آن در حد مطلوب پایین بیاید.

 علاوه بر این موضوع ممکن است بخاطر فراهم آوردن شربت (شکر+آب) برای زنبور، زنبور عسل از آنها تغذیه کند و بجای شهد گلها عسل خودرا از شکر بسازد که راه شناسایی این نوع عسل فقط آزمایش در آزمایشگاه است.

پس با ذکر این نکته یادگرفتید که فرقی نمیکند عسل داخل موم باشد یا خارج از موم. اگر به زنبور شکر خورانده باشند عسل از کیفیت پایین تری نسبت به عسل طبیعی برخوردار است.

عسل فروشهای متقلب را بشناسید

بعضی از روشهای متقلبینی که فضای فکری جامعه را خراب میکنند. مراقب باشید با این روش ها بازی نخورید:

چون عسل با موم فروخته میشود نمیتوان گفت که حتما عسل طبیعی است.

اگر درون ظرف عسل یا روی عسل مقداری براده موم خورد شده بود به طبیعی بودن عسل شک کنید! چرا که در مرحله عسلگیری تقریبا عسل بدون هیچ مواد اضافی بدست می آید. بعضی افراد بخاطر اینکه ذهن شمارا بازی دهند روی ظرف عسل بی کیفیت را با مقداری خورده موم پر میکنند تا شما تصور کنید که حتما عسل طبیعی است که موم هم دارد!

عسل خیلی ارزان نخرید! بدون شک به سلامت خودتان آسیب میزنید!

عسل خیلی گران نخرید، عسلهای چندصدهزارتومانی فقط جیب شمارا خالی میکند.

اگر سوالی برای شما باقی مانده در بخش نظرات ارسال نمایید.

سوال و جواب نهایی:

عسل طبیعی را چگونه و از کجا تهیه کنیم؟

راههای تشخیص عسل طبیعی را تا حد زیادی یاد گرفتید. مطمئن ترین روش برای تهیه عسل طبیعی تاییدیه برگه آزمایش عسل میباشد. و بدون آزمایشگاه نمیتوان از کیفیت عسل یقین پیدا کرد. نمیخواهیم بگوییم فقط ما تنها تولید کننده عسل طبیعی هستم اما حتما موارد بالا را هنگام خرید عسل مد نظر داشته باشید. برای خرید عسل طبیعی علاوه بر موارد بالا سعی کنید:

از فروشندگان مجاز و معتبر عسل تهیه نمایید

سوغات اشترانکوه مفتخر به دریافت ده ها گواهی و تقدیر نامه بهترین تولید کننده عسل و دریافت گواهی کشاورز نمونه، با تولید عسل طبیعی در دل کوهستان و طبیعت بکر، عسل با خاصیت درمانی برای تمام بیماری ها تولید مینماید و آرزوی سلامتی شما هموطنان عزیز را داریم

۳ در مورد “راه شناخت عسل طبیعی”

  1. مگه عسل تنها ماده ی خوراکی روی زمین نیست که هیچ وقت خراب نمیشه!
    پس چرا عسل های شما ۵ سال تاریخ انقضا داره؟

    1. سلام؛ نه دوست گرامی، جمله ای که میفرمایید عسل طبیعی هیچ وقت خراب نمیشود (یا تصحیح کنم افت کیفیت پیدا نمیکند) جمله درستی نیست و عسل طبیعی طی ۵ سال اول به بعد بیشترین افت کیفیت را خواهد داشت.

  2. سلام وقت بخیر کلیبی گذاشتین جهت معرفی عسل خوب و تهیه عسل شناسنامه دار از زنبورستان
    انتقادی دارم که امید وارم ناراحت نشوید دوست بزرگوار اینگونه مطالب جز تشویش ذهن مشتری عاقبتی ندارد یعنی چه عسل با موم نخرید؟ بهتر میدانید که ماندگاری عسل با موم بیشتر هست و موم حاصل شده از زنبور درمان بسیاری از بیماریهای گوارشی هست و همچنین طمع و مزه خاص عسل با موم برای مزاج خیلی ها مخصوصا افراد مسن سازگار هست ایکاش تبلیغ حالت تخریبی نداشت کسی که دو سه کیلو عسل میخره چه جور ببره ازمایشگاه ؟ تمنا دارم مطالب ذکر شود که ذهن خریدار را گمراه نکند جسارت کردم شرمنده مهدی وند تبریز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *